Thursday, 1 December 2011

:: Siapa sebenarnya yg kita perlu takut? ::



As ase xperlu as nak bebel panjang dlm entry ni..Cukup kita biarkan gambar di atas berbicara.

Berada di tanah suci Allah...dirumah Allah..tp masih perlu di jaga oleh askar n polis...Apa yg kita takut sebenarnya...Tidakkah anda yakin dgn penjagaan Allah..??

Begitu juga bila kita takut akan ancaman manusia..takut klu membantah akan mati kebuluran..akan diberhentikan kerja...kenapa perlu ada rasa takut itu kpd yg tidak berhak?

Sama-sama kita renungkan...

:: Menjadi Intelek dgn Bahasa Arab ::




Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah..act tajuk ni di kemukakan oleh ustazah Nur Faizah dlm kelas td.Kelas tuh kelas b.Arab.so mukadimahnya ustzh tnya lah soalan ni.Mula2 ustazah suh cr ayat Quran yg menunjukkan kelebihan mempelajari b.Arab. Mestilah ayat yg biasa kita dengar ialah B.arab bahAsa Quran n bahasa ahli jannah... Hah,ni kami berjaya kuarkan 1 agi dalil Al-Quran yg bermaksud : ( Sesunggunhnya Kami menurunkan Al-Quran tuh dalam bahasa arab menjadikan kamu org yg berfikir) 
Alhamdulillah..betapa hebatnya kuasa Allah.Dengan ayat ni sahaja,kami berjaya jumpa byk sgt faedahnya..Cuba kita tanya pada diri kita. Kenapa Allah guna perkataan berfikir di situ.Bukan mendengar.Melihat...~berfikir sejenak..

Haaa...kawan2 as semua. Kat entry ni,as nak share hasil muzakarah kitowang td tentang faedah n penggunaan perkataaan berfikir di situ... --->

1- Yang paling utama,kita semua tahu yg dalam Al-Quran ni terdapat bermilion2 rahsia n ilmu Allah  kat dlm tuh..smp skg byk agi bnd yg xdapat di cungkil dr Al-Quran. Betul kan??? So,tuk mencungkil rahsia2 tuh kita kna belajar b.Arab.Walaupun kita xmampu cungkil semuanya tp kita kena terus2an mencubanya...Sebab dgn memahami Al-Quran lah kita dapat hidayah dan sentiasa berada di landasan yg betul.

2- Selain itu juga b.Arab ni xmacam bahasa lain. Kalu kita belajar semua bahasa..Bahasa Arab lah paling susah..krn dlmnya terdapat pelbagai kaedah. Bahasa arab mempunyai cara olahan ayat yg pelbagai,balaghah,sastera  dan byk agi kaedah2 yg kita xkan jumpa dlm bahasa lain.

3- B.Arab juga di gelar sebagai ishtiqoq iaitu beranak pinak.Kalu kita belajar Nahu sorofnya kita dpt tengok sepatah perkataan boleh di olah dlm pelbagai bentuk...merujuk kpd pelbagai jenis org dan keadaan. Perkataaan arab jugak mempunyai byk perkataan seerti berbanding bahasa lain..Ini menjadikan kita mengasah akal kita tuk mengingati setiap perkataan seerti tuh..So,lagi byk kita guna akal kita..kita akan agi bijak...kan kan kan?

4-  B.Arab merupakan seni yg paling indah..Haaa...klu kowang sekolah agama dlu mesti kowang belajar khat..Best kan madah tuh..Dah lah tulisan yg di hasilkan dari khat tuh sgt lah cantik..ya Allah..Indah sungguh..Smp di jadikan kaligrafi dan sebagainya. Memang macam2 bentuk..Kita tengok lah sendiri.Mane ada tulisan yg bersambung selain dr b.Arab...

5-  Lagi pom..byk buku2 yg di tulis b.Arab..Kalu kita xpaham b.Arab camne kita nak baca kitab2 tuh kan..betul x...betul x.

6- Ramai para pengkaji bahasa mengatakan bhasa Arab merupakan Kunci BAhasa..kerana untuk senang memahami bahasa2 yg lain perlulah mahir dlm bahasa arab.

7- Cara pendidikan dan kajian saintis jgk mengatakan tuk mengasah IQ dan mendidik kanak2 cara yg terbaik adalah mengajar mereka menulis dari kanan ke kiri.Dalam Islam pun kita kena guna sebela kanan kan..Tulisan arab kan dari kanan k kiri...erm..klu nak asah bakat kita..byk2 lah menulis b.Arab.nak agi bagus bykkan tulis ayat Quran.

8- Yang terakhir..Ingatlah..Al-Quran ni sebagai syifa' dan dpt merawat jiwa kita. Ramai org yg mengalami masalah jiwa di rawat dgn ayat2 Al-Quran..  dan hasilnya ramai yg sembuh n jumpa sinar Islam...Alhamdulillah..

Tuh j lah tuk entry kali ni..As nk kena stadi lak..take care semua...Ingat,jadi lah manusia yg sentiasa bersyukur...

Tuesday, 22 November 2011

:: Ops..PauSe ~astagfirullAH ::

Assalamualaikum wbt....

Syukur sbb akhirnya tertulis jgak entry baru ni...As byk sgt keje n kebuntuan ayat2 tuk di tulis..ada benda yg as nak smpaikan tp xtaw nak tulis mcm mana..Jadi buntu tibe2.Huhu... so,di kesempatan yg ada ni as paksa lah dri tuk tulis sal "emosi" ni sbb "emosi" ni sgt berkaitan dgn life kita kan...? 

Dari "emosi" ni lah berlakunya stress,pergaduhan,kealpaan n menyalahkan takdir jika tersilap cara mengawalnya...As tulis ni berdasarkan apa yg terjadi kat as.. :)

Apabila berlaku sesuatu dlm hidup kita..Kita selalu salahkan org len.Sebab2 yg kita bg tuh mesti di lontar kpd org len..jari pom dgn laju menunding kat org2 sekeliling kita..org j yg salah.org j yg jahat n yg paling kritikal agi...Bila kita salahkan Allah dan takdir (nauzubillah).Tapi perasan x kita,PERNAH tak jari kita tuh di tunding k diri sendri..bila berlaku sesuatu pernah tak kita tunjuk k dada kita..Sy salah.Sy yg menyebabkan itu semua berlaku.Kelemahan n kealpaan sy lah yg menyebabkan semua perkara2 itu terjadi...

Kenapa bila kejayaan atau pape ni'mat yg kita dapat laju j kita ngaku...Inilah usha sy selama ni..Semua ini berlaku atas usha sy sndri..Amboi2..Allah mane saat tuh??Bukan k kita sepatutnya bersyukur dl..n berterima kasih kpd org len yg sntiasa beri sokongan.Apa yg terjadi dlm ur life blh kate semuanya krn kita.Kita yg kawal diri kita.Bukan org len.Kita yg kawal akal kita..so,klu ksilapan yg terjadi tuh..mmg nyata2 slh kita kan...? yg nak emosi2 n marah org len tuh kenapa sahabat2ku??

Bila kita wat gitu...tindakan kita mase tuh sedikit sebanyak terpengaruh dgn syaitan dan nafsu. Kita dgn slumber j mengamuk dan maki hamun.Laju j kan mulut ni menyumpah situ sini.Ya Allah..Ya Allah...terus kita lupa yg Allah tengah perhatikan kita.Malaikat tengah mencatit perbuatan kita masa tuh.dan semestinya masyarakat atau org yg di maki tuh nampak perangai buruk kita tuh..MAlunya lah... (u_u)

Sepatutnya bila kita rasa nak marah, rasa geram, ape2 j lah rasa yg tak elok tuh.. cuba kita cakap kat diri Ops...PAuse...~astagfirullah2...hah,kan bagus tuh..sebelum kita wat benda2 yg xelok tuh.Istighfar dulu.Ingat Allah..jgn ikot sgt perasaan marah tuh..Cuba bejar berlapang dada dgn org..Baru hidup kita senang... (^_^) Manusia semua melakukan kesilapan..Kalu kita melakukan kesilapan mesti kita sgt mengdambakan kemaafan kan..Gitu jgk kawan2 kita.Bila mereka melakukan kesilapan mereka nak sgt kita maafkan mereka.Bukan ngamuk n maki dowang.Tuh agi mengeruhkan keadaan..kan kawan2 semua?

Lepas ni..kita bertindaklah dgn nilaian..bukan dgn emosi.. Jangan cepat melatah.Bila kita begitu, hilanglah semua akhlak yg baik tuh.Yang tergambar saat tuh hanya kelakuan buruk j..Akhlak kan cermin peribadi kita.So,be careful ye..

 Jadikan kekurangan tuh power tuk kita... Kekurangan diri kita dan kekurangan org laen diguna seelok2nya..Contoh.klu kita xsempurna anggota badan..Kita leh cari inisiatif len tuk topup kekurangan tuh.Dan setiap kesilapan n kekurangan kawan2 tuh kita amek sbgai iktibar tuk kita menjadi lebih baik..Jangan cepat mengalah n tewas dengan syaitan laknatullah.. 

~selamat mencuba semua




















Sunday, 23 October 2011

::Buat Sang Teman::





Sungguh indah sebuah rasa
Tak terbisa di ungkap dgn kata2
Mekar megah di hati yg usang
Menepis semua debu
 yg kian mengkaburkan cahaya

Mungkin tak sehebat sebuah rasa cinta
Tapi lebih suci dr segalanya.
Keindahannya kian terasa
Murninya sebuah rasa
Anugerah yg esa

Terima kasih ku ucapkan kan tuk semua
Kerna menguis rasa duka
Mengubat hati yg lara
Dgn membaja si semangat yg kian alpa
Dikaulah teman buat selamanya


ILUVU forever friends

Dedicate khas buat adeq2 tersayang Niknorliyana,Nurhanani, dan Amalyna..
Buat sahabat2 yg tercinta yg xpernah tinggalkan as sendiri tanpa arah tuju.
Syukur ke hadrat Ilahi yg menghadiahkan sahabat2 yg sentiasa menasihati n pembakar semangat..
Semoga kita sentiasa istiqamah di jalanNya...
p/s:Sori klu melalut sikit ayat di atas.. hihi..




Tuesday, 18 October 2011

::keNapa seLalu Aku::




Assalamualaikum wbt..segala puji bagi Allah yg menciptakan kita dan yg sentiasa memberi rezeki kpd kita walau kita sering lupa untuk bersyukur padaNya..dan seluruh jiwa dan raga yg harus kita serahkan padaNya walau di mana kita berada krn cintaNya sejati dan suci.
As nak bkongsi input yg as dapat kat kawan- kawan hasil pembacaan as.Buku ni buku motivasi..Siyes mmg berkesan sgt topik yg diperbincangkan..nama buku tuh "sekolah kehidupan" by Habin Faisal bin Mohamed.So,siapa yg nak baca scara terperinci tuh leh beli skg selagi msh ade di pasaran. (haha cam as promoter lak)

Sahabat2 yg diredai Allah sekalian,hidup kita selalu dibelenggu soalan.. "kenapa selalu aku yg di timpa malang?...kenapa selalu aku di uji sebegini?"

Agak- agak lah kan napew ek semua tuh selalu terjadi kat kita..buntu kan kita duk fkirkan..Rasa cam dah bertahun2 kita hidup,tapi asyik benda sama je kita di uji..Erm..ni mesty ada sumtim wrong somewhere..Jom same2 kita renovate diri kita ni..xkan lah selama2nya nak hidup dgn dibelenggu masalah sama kan..

1- Hidup kita ni mmg Allah tetapkan dah kita akan di uji mengikut kemampuan kita.sekiranya kita berjaya mengharunginya..Kita akan di uji agi dgn perkara len sehingga akhir hayat kita.

2- Kita sedar tak setiap ujian yg kita hadapi tuh di beri Allah tuk mendidik kita menjadi lebih matang n perbetulkan kesilapan yg kita buat.Memang kita perlu belajar sepanjang masa.So,lapangkan dada dan buka minda kita.Nescaya kita akan bahagia dan berjaya!

3- Semua yg terjadi tuh mmg ditakdirkan tuk kita.Tapi kita kena ingat yg semua Allah tetapkan tuh bukan perkara yg sia- sia..Mesti semua yg berlaku ada hikmahnya yg tersendiri..Mungkin tak di tunjuk hari ni,bukan suatu masa nati,tanpa kita jangka tbe2 Allah anugerahkan sesuatu yg sgt bernilai kat kita.Betapa Allah syg kat kita..Bagi benda berharga scra surprise lak tuh... Syg Allah sgt2... (^_____^)

4- Haa..ape kata kita anggap ujian- ujian tuh sebagai satu cabaran tuk kita.Yewlah,mesti tak best hidup tanpa ujian..Mesti boringkan hidup biasa j..Macam hidup tak ada kerja mesti kita mati kutu xtaw nak buat apew kan.Haaa...mcm tuh jgak hidup kita.Kalu ase di suasana sama mesti tak ada saat bahagia dan saat pahit.Kalu asyik happy je mesti kita lalai dr mengingati Allah.Bla kita di uji gini,kita akan kembali kpd Allah,sbb hanya Allah yg dapat membantu kita.(Tapi seeloknya berhajat kpd Allah setiap masa)

5- Erm...ni satu agi masalah kita..Nak tahu kenapa?haaa...sbb kita selalu,"ishk..bila lah mak tuh nak berhenti bebel?Klu dia xmacam tuh,aku mst seorang anak yg baik".Astagfirullah..knp kita berfikir sbegitu.Mak kita tak kan bebel bnda yg sia-sia.Ni mesti kita yg salah.Jangan menunding jari kpd org len..tapi tunding jari kat diri sendri..Sbb kekurangan tuh dr diri kita.As xkata og lain xwat salah.Tapi kalu kita nak tunggu semua berubah..bnd tuh mustahil.Apa kata kita merubah diri kita dlu..menjadi lbh baik dr hari ni.Jangan tny apa yg org dpt bg kat kita.Tapi tny p yg kita dpt bagi kat org..

6- Kalau kita xnak masalah yg sama kita hadapi,Kita mesti kena muhasabah balik diri.Make over balik cara hidup kita ni.Mesti ada salah yg kita wat sampai asyik fail j..Allah lepas2 kan kita dgn ujian tuh sbb kita tak berubah agi.Masih di tokok yg sama..Kita tak belajar dr kesilapan.Mulai hari ni kalu tak nak jadi gitu lagi kita kena lah berubah..

Ok lah..as rasa tuh je kot buat masa ni.Buku tuh ada 5bahagian.Apa yg as terang kat atas tuh sikit sgt.Tapi as asew cukup lah tuh tuk as kongsi dgn kawan2 as..Ok lah..nak tido dah..Sayang semua..Be urself.yg paling penting..REDHA...ingat tuh yew syg..

Tuesday, 11 October 2011

KAULAH SEGALANYA

Melontar jauh pandangan mata
Merenung hiba rasa duka
Sepoi bayu membawa jauh semangat yg ada
Seakan hilang seluruh jiwa

Deraian air mata di biar jua
Melepas rasa dek badai yg melanda
Gugur,luluh,retak tak terkira
Kian rapuh kekuatan yg di bela

Tempaan musibah menerpa dinding kota
Tergoyah iman di hasut syaitan durjana
Keyakinan mula rapuh bersama
Melutut,merangkak mencari pengubat lara

Lalu ku gagahkan tubuh yg tak bermaya
Meraba cahaya Tuhan yg Esa
Menadah tangan sambil berdoa
Sepenuh jiwa dikongsi bersama

Kalam Tuhan,ku baca
Makin dibaca makin ku lara
Terasa Sang Pencipta menyeru nama
Ku yakin Dia ada sana

Sayangnya Dia kepada hambaNya
Tak pernah di biar menanggung duka
Dipimpin tangan mencari RedaNya
Ohhh...RabBuna,Kaulah SEGALANYA

Monday, 10 October 2011

Jangan pernah rasa puas dan cukup



“Apabila hubungan kita dengan Allah swt terjaga, InsHaAllah hubungan kita dengan manusia pada masa yang sama akan turut dijaga oleh Allah swt..yang utama jagalah hubungan dengan Allah, secara tak langsung hubungan kita dengan sesama manusia akan dipeliharaNya.”


 


Bismillahirahmanirahim..

Alhamdulillah..semalam byk benda yg as pikir menyebabkan hari ni as mengisi ruang belog ni tuk santapan kita bersama...

Sejak kebelakangan ni,as selalu di ajukan soalan yg berbunyi begini...~ Alhamdulillah sy dah byk berubah.Tapi hati ni susah sgt nak istiqamah.Kenapa ye kak?tak suka lah...

Lebih kurang mcm tuh lah soalan mereka..Kat sini as tak nak sentuh hal istiqamah..TApi as nak kita cari apa yg tersirat di sebalik kesedaran kita tentang istiqamah tuh.

Cuba kita fikir apa akan jadi bila kita diberi hidayah oleh Allah..Dan kita sentiasa di zon selesa.Tanpa sebarang ujian...mesti tak best kan..Sbb ujian(istiqamah) mendekatkan kita dengan Allah.Sebagai satu teguran dan peringatan Allah yg kita ni sedikit sebanyak dah jauh dr Allah.Sebab kita ingat kita dah baik..cukuplah dgn amalan2 ni semua..Betulkan??~Sedikit sebanyak kita dah jadi manusia yg lupa diri...

Apabila kita sentiasa di limpah ujian.Kita takkan kenal erti jemu..sbb kita akan selalu mengingati Allah.Allah akan kita jadikan segala2nya tuk kita..Apabila berlaku sesuatu mesti kita akan cari Allah..Kita akan solat dan bermunajat kpdNya tanpa rasa puas..Kita rasa bahagia bila dpt membaca Al-Quran.Kita akan rasa seakan Allah berbual dengan kita.Indahkan rasa tuh..Tuh kita kena redha setiap ujian ALlah..

As harap lepas ni..kita akan lebih kuat dalam menghadapi setiap musibah2 dalam liku2 kehidupan kita.Jangan menyalahkan takdir. Tapi kita amek positif semua tuh.Allah takkan uji kita dgn benda kita tak mampu..
Ni as ade kata2 dr my sis..as suka bacanya berulang kali..So,as nak kongsi dgn kawan- kawan kesayangan as ni...

Bila kau memandang segalanya dr tuhanmu yg menciptakan segalaNya, yg MENIMPAKAN UJIAN,yg menjadikan SAKIT HATIMU, yg membuatkan KEINGGINANMU TERHALANG serta MENYUSAHKAN HIDUPMU,pasti akan DAMAILAH HATIMU krn masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya tuk sesuatu yg sia- sia. Bukan Allah tidak tahu DERITA HIDUPMU, RETAKNYA HATIMU.Mungkin itulah yg Dia mahukan krn tahu hati yg sebegini selalunya LEBIH LUNAK dan mudah tuk AKRAB dan DEKAT denganNya..~subhanallah


http://www.youtube.com/watch?v=F53vBo37juQ&feature=player_embedded#!
::credit tuk ustazah jue yg hadiahkan lagu ni..cam tahu2 j kan as tengah tulis sal ni.Tima kasih tuk selalu support as::

IBu baPa

As sangat lah takot nak bicarakan tentang iBu baPa ni..yew lah sapalah kita ni kan nak cakap sal ibu bapa sedangkan kita ni tak kahwin lagi..Ibu bapa ni org ketiga yg kita perlu kasihi..Kerana merekalah kita lahir di dunia ini.Tanpa kasih syg dan titik peluh mereka..Kita takkan berjaya seperti hari ini..betulkan??

Banyak di sebut dlm Quran dan hadis tentang berbuat baik kpd ibu bapa...Alhamdulillah,sgt bersyukur sbb kita masih ada ibubapa tuk kita berbakti lagi sekarang.. Pernah kita pikir apa akan berlaku jika kita ni anak yatim piatu...Kita dah kehilangan saham tuk kita melaburkan segala kebaikan tuk meraih reda dan syurga Allah kan??Kita sepatutnya menghargai apa yg kita ada sekarang..walau buruk macam mana pun ibubapa kita kita wajib taat kpd mereka..Terus berbakti kpd mereka selagi tak melanggar syariah..Sayangilah mereka...

Namun begitu,as nak bg sedikit teguran tuk bakal2 ibubapa ni...Kpd diri as sendiri khususnya..Kita dapat lihat zaman sekarang..begitu banyak serangan kafir laknatullah ke atas umat Islam..Kalu secara peperangan mungkin agi kita mampu tanggani.Tapi ini secara halus..merangkupi kehidupan seharian kita.Ramai sudah muda-mudi yg rebah dgn semua ni..terus-terusan hanyut...Punca utamanya adlh krn rapuhnya iman kita..Hati kita tak teguh..tak kuat...

Apa yg as nak tekankan kat sini..'melentur buluh biar dari rebungnya'..Kita seharusnya mendidik anak2 dengan didikan yg bek terutamanya mereka hendaklah di terapkan dgn ilmu2 agama..Bukan sekadar menghantar mereka ke kelas agama.Tapi kita membiasakan mereka dgn solat jemaah,bawa mereka k tempat2 ceramah,asuh mereka tuk bangun qiam,baca bismillah di setiap perbuatan dan mcm2 lagi..Sebab ramai yg menganggap perkara2 remeh ni tidak penting.Mengharapkan anak2 tuk fikir sendiri..Kenapa kita tak boleh mengasah pemikiran mereka?krn mereka sgt mmerlukan ibubapa tuk membantu mereka.

Selain itu,kita sebagai ibubapa(ceh..gaya cam dah jadi mak lak as ni) seharusnya menjadi kawan yg paling rapat dengan anak2.As tengok kawan2 as, apabila mereka menjadikan ibubapa sebagai bestfriend mereka akan selesa berada di rumah dan tidak pernah sesekali merahsiakan sesuatu kpd ibubapa mereka...Kita boleh tegas dan mendisiplinkan anak2 tetapi jgn terlalu keras.Sebab antara faktor anak menipu dan bermasalah krn mereka terlalu takut duk share sesuatu dgn family..

Ibubapa termasuk adik beradik boleh membiasakan diri dengan puji ahli family kita.Bukan pujian yg terlalu membanggakan mereka.Tapi sekadar cakap,~cantiklah anak abi arini.Berpakaian sopan j..Bila kita dah biasakan mereka dgn pujian begini,mereka tidak akan mudah rebah dgn pujian2 buaya2 di luar sana. 

Anak- anak anugerah Allah kpd kita..Tidak ternilai harganya..Merekalah yg akan menjaga kita suatu masa nanti dan mendoakan kesejahteraan kita bila kita sudah meninggalkan dunia yg fana ni.Mereka dilahirkan sebagai kain putih yg suci dan bersih.Kitalah yg akan mencoretkan lukisan yg terbaik atau terburuk kpd mereka..Neraka atau Syurga kah yg kita nak tempahkan tuk anak kita di akhirat kelak??~fikir2kanlah



Matangkah kita?

... Assalamualaikum wbt...


Kehidupan kita yg semakin di hiasi kemewahan dunia melupakan kita erti menghargai umur yg Allah hadiahkan kpd kita..Umur yg semakin bertambah langsung tidak mematangkan kita..Kita terlalu leka dgn dunia yg sentiasa di comoti hiburan, dosa dan noda...

Banyak yg dapat kita lihat sekarang..ramai remaja kita yg dah nak menjejak dewasa tp masih tidak matang dlm membuat keputusan dan menghadapi ujian- ujian di dunia yg fana ini..Kita tidak pernah nak ambik iktibar dari pengalaman dan kisah silam yg penah kita lalui..Kita biarkan diri kita terus hanyut dan leka dengan dunia yg di temani syaitan.. Sepatutnya sebagai muslim kita xsepatutnya jatuh k dalam lubang biawak yg sama..Tapi kita pada zaman sekarang seakan suka menjerumuskan diri kita ke dalam api neraka...Seakan kita dah booking neraka tuh tuk masa depan kita...Apa beza kita dengan org kafir?

Matang yg as maksudkan di sini..bukan lah matang yg perlu bersendirian..tiada cinta..tiada gelak tawa..menjadi org yg tidak normal..tapi  kita menjadi manusia yg sentiasa memberi motivasi kpd org...kita tidak kalah pd hasutan syaitan..sentiasa membataskan diri dgn syariat islam..

Sepatutnya,kita terus-terusan berusaha menjadi org yg hebat..Kita berusaha tuk membaiki diri disaat semua org tengah leka..Kita di ciptakan sebagai khalifah di muka bumi Allah ini,maka kita bertanggungjawab tuk bangkit dan memperjuangkan Islam..Membantu kawan2 kita yg masih di dalam kegelapan...

Marilah sama2 kita bangkit...kita sama2 berhijrah..Betulkan diri dan sentiasa matang dlm tindakan...

~*Andai Imam Hassan Al-Banna kisah perjuangan..
~*Andai Umar Abdul Aziz kisah pemerintahan..
~*Andai Bilal bin Rabah kisah kehambaan..
~*Apa pula kisah KITA?....

~>Aku adalah anak-anak panah Islam. Campakkanlah aku ke mana sahaja, aku tetap berjuang demi Islam.<~ -Saad bin Abi Waqqas-

♥Ana ukhtukum fillah♥

Wednesday, 14 September 2011

ITu kah KeHiduPan kiTa?

Assalamualaikum wbt. Saat as tgok terteranya perkataan Islam kat Ic, alhamdulillah.Rasa syukur yang tak terhingga.Terkadang kita lupa betapa besarnya ni'mat Islam tuh. Bila kita asalnya Islam,jadi nilai Islam tuh hanyut bersama masa. Kita mengambil cara hidup barat yang sedang rakus menular dlm kehidupan seharian kita. Kita memilih kehidupan yang bebas..Secara kasarnya kita selesa berMAKSIAT...
Bila orang tanya, kita bangga cakap kita Islam tapi pakaian kita sama je dengan kafir laknatullah. Kita berpakaian tapi telanjang. Kita bergaul bebas dengan orang yang bukan muhrim. Bila orang ceritakan tentang kiamat kita rasa sedih,bukan kerana fikirkan dosa tetapi sayangnya kita pada duniawi. Kita hanyut dan terus hanyut. Menghabiskan masa dengan perkara yang sia2..sehingga kita rasa dosa itu seperti lembut kapas yg menyelimuti diri. Kita selesa membelakangi hukum2 Allah..Apakah kita lupa Allah itu Maha MElihat..tak malu ke kita?
Kita boleh tengok kat masjid,kelas- kelas ilmu,usrah dan sebagainya..terlalu sedikit yang menghadirkan diri.Bulan ramadhan pum masjid masih sunyi spt biasa. Seperti rumah Allah tuh tiada nilainya di mata mereka. Kita sedar tak yang kita sebenarnya tergolong dlm golongan yg kufur ni'mat.Allah sentiasa memberikan kita ni'mat..tapi kita tak penah bersyukur.Kita guna ni'mat Allah sperti ianya semua milik kita..Tak ada apa milik kita di dunia ni..Semuanya sekadar pinjaman daripada Allah.
As teringat satu lagu yang begitu dalam maksudnya...
Kita mengaku adanya Tuhan,Namun larangan tetap dilakukan.
Ada malaikat kiri dan kanan,tidak di endah akan kehadiran.
Percaya rasul dan para nabi,sunnah mereka tidak dituruti
Quran di baca tiada penghayatan, inti patinya tak di amalkan..
Ramai di kalangan kita seperti lagu di atas..kadang- kadang ada di kalangan mereka yang dah tak belek al-Quran. Apatah lagi nak bacanya.ya Allah, sedih sekali bila ramai anak muda yg macam ni.. Yang menyedihkan lagi,mereka mengejek2 kawan yang nak jadi baik. Kawan2 baca Quran dowang dengan bahagianya bertepek melolong. Kawan2 duk solat pom kita bising..Ni lah hakikat kehidupan remaja2 kampus sekarang.
Kita mengaku yang kita menyintai Allah dan RasulNya. Tapi....Pernahkah terlintas di fikiran kita, sedalam mana cinta kita kepada Allah,Sang Pencipta? Ikhlaskah kita mencintai-Nya? Sama-sama kita renung jauh ke lubuk hati. Benarkah kita mencintai-Nya?
Semoga kita semua dapat merubah diri kita lepas ni. Janganlah biarkan diri kita hanyut dan dibelenggu dosa.
Ciri-ciri muslim ialah dia sentiasa rindukan kehidupan akhirat yang kekal dan membenci kehidupan dunia yang bersifat sementara semata-mata.
Semoga Allah pelihara hati kita di jalan Islam..amin ya RAbb
" AKU terkaya segala sekutu daripada sekutu. Barang siapa mengerjakan sesuatu amal yg ia sekutukan besertaKU padanya akan yg lain daripadaKU, AKU tinggalkan ia berserta sekutunya itu" hadith qudsi (muslim)

Ya ALLAH buangkanlah sifat Al-Wahan yg masih membengkak dlm jiwa ini..dlm amal2ku masih byk sekutu dunia yg bersamaku..jadikan aku seorang muslim yg benar2 tunduk dan patuh secara total kepadaMu ya Rabb..aku mohon..aku merayu..amin..

Monday, 29 August 2011

Perginya Ramadhan

Bismillahirahmanirahim...

Bangun pagi tadi..terasa hati sgt resah.Terasa sgt pelik..emosi yg tak dapat dikawal cube memberontak.Aku bersandar dan melepaskan pandang ke luar.Tiba- tiba ibu memanggilkanku membantunya di dapur,lalu dia memberitahuku,esok dah nak raya.Hari ni dah 29 Ramadhan.Aku terpana sebentar...ah jiwa kacau lagi...

Aku membantu ibu sambil melayan jiwa yg hiba..kenapa ni?Aku hanya menyepi tanpa bicara panjang dengan ibu..

Usai mengemas rumah..Kami bersiap untuk pulang ke rumah nenek.Aku hanya memandang sepi setiap lukisan Allah yg terbentang luas di depan,hati ku memuji kebesaran Allah.Zikir menemani perjalanan ku ke kampung..harap2 zikir ni mampu menenangkan jiwa ni.

Aku terus mengemas dapur selepas menjamah sedikit nasi masa berbuka tadi.Dentuman demi dentuman menyapa telinga..bingit,bising....ketawa riang mereka semakin melukai jiwaku.Kenapa bising sgt ni...tak sukanya.

Aku teruskan mengemas dengan hati yg sebal....kelopak mata terasa hangat dan nafasku turun naik..menahan rasa yg aku sendiri tak tahu...

Nenek memanggilkan ku jemaah bersama2 dengan semua keluarga seperti biasa.Aku hanya tersenyum dan bersiap.Sebelum mengangkat takbir...sepupu yang kecik berceloteh dgn rakan-rakan sepermainannya.."Eh..eh..esop raya lah..malam ni tak payah terawih"...

Saat tuh..jantungku seakan nak berhenti berdengup.Kenapa terlalu cepat masa berlalu..Kenapa Ramadhan dah nak pergi tinggalkan aku..?Aku mengangkat takbir dengan rasa hiba,saat kalimah Allah di baca,air mata terus-terusan mengalir...Doa yg dibaca baba makin membuat aku tak dapat mengawal rasa di hati.Sedih..sedih sgt..Rasa seperti aku akan kehilangan detik bahagia..Aku rasa seperti tak cukup amalan yg aku lakukan di bulan ramadhan.Rasa ketenangan berpuasa di bulan yg mulia ni...semakin lenyap.Ya Allah...terimalah amalanku..Pertemukan aku dengan Ramadhan lagi..sungguh aku dah mula merinduinya..Aku akan terus merindui Ramadhan..
Rupa-rupanya...inilah yang membuatkan jiwa aku kacau arini..Aku akan berpisah dgn Ramadhan.Aku takut..sangat takut seandainya aku xmampu lagi bertemunya nanti..Ya Allah..panjangkan umurku supaya aku akan menjumpai Ramadhan lagi..dan kau istiqamahlah hatiku dlm beribadah padaMu wlaupun bukan pada bulan puasa.Aku menghantar pemergian Ramadhan dengan doa dan bacaan ayat suci Al-Quran..

Aku dan semua umat Islam akan menyambut hari kemenangan pada esok hari.Aku tersenyum..semoga hari kemenangan esok dapat mengubat rinduku pada Ramadhan..Aku akan hiasi hari raya esok dengan cara yg diajari oleh Islam..Sungguh Allah,sungguh bernilainya rasa ini..Tetapkanlah hatiku dgn Islam..ya Rabbi..ameen.

Sila baca--> http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/612-hari-raya-yang-perlu-a-jangan-buat.html










Tuesday, 23 August 2011

::Daie::

Assalamualaikum...apa khabar semua?waaah..dah lame cik as xupdate belog.Dah penuh dgn sarang labah2 ni.Tak pasal2 kena clean n clearkan dulu baru leh menulis.hihi..Dah..dah..jangan layan as mengarut.(Budak bahagia nak balik ke kampung)

Alhamdulillah..Tadi ada terawih perdana kat laman siswi..Asew gembira sebab dapat jumpa kawan2 seperjuangan..tp yg mengecewakan..beribu2 students..hanya sekelompok yg hadir.

Bukan as nak bukak aib..tapi nak kita sama2 fikir n alert sikit.Betapa ramai sahabat2 kampus kita yg masih hanyut dgn dunia.Even bulan ramadhan pun susah nak tengok mereka semua melakukan ibadah2.Apatah lagi bulan biasa.Bagi mereka cukuplah sekadar berpuasa..apa yg mereka dpt hanya lapar dan dahaga..Rugikan..Ramai dikalangan kita sekarang,nafsi-nafsi..Kalau nak beribadah..ibadah sorang-sorang..Biarkan je kawan2 bilik kita hanyut dgn arus masa...Sepatutnya kita sbagai daie mengajak mereka bersama-sama kita.

As tahu,bukan senang kita nak tarbiah orang.Tapi kita kena sentiasa berusaha dan jgn putus asa.Kita dapat tengok sini suasana kita sekarang...Ramai di kalangan para daie jauh dgn masyarakat.Bila berjalan hanya memberi salam dan tegur kalangan daie shj..Kenapa kita perlu membeza2kan..Sedangkan kita semua sama2 makhluk..Jahat atau baik itukan nilaian Allah.Allah yang tentukan..Kita sepatutnya berlapang dada dgn semua org.

As pernah bertanya kpd rakan2 as..Kenapa mereka jauh dgn daie..Kenapa mereka xpergi masjid dan majlis2 agama..Mereka ckp,kami tahu kami tak baik.Kalu kami pergi pun,mereka mesti pandang sinis kat kami.Macam kami ni jijik sgt.Tengoklah kalu jumpa tepi jalan,mesti jeling,satu senyuman pun tak bagi apatah lagi salam..

Hah..nampak tak para daie semua...Kita yang buang mereka..Kita kononnya nak salahkan mereka tak berubah,sedangkan diri kita dan cara kita dengan mereka bagaimana?Mereka sebenarnya perlu di tarbiah dgn lembut.Ajak mereka secara baik..Mereka mempunyai hati dan perasaan jugak..Bila kita guna kekasaran mesti mereka memberontak.Kadang2 mereka ni nak sgt jadi baik.nak sgt berubah,Tapi mereka takut..mereka takde tempat nak bergantung...Jadi kitalah bertanggungjawab nak bersama2 mereka mencari sinar Islam...insyaAllah.

Alhamdulillah..selama program2 nisa' yang as join ni,mereka banyak gunakan Touch and Hold..Mereka ajak adik2 dan remaja2 di luar sana join program.Program tuh ada banyak games,tapi xlari dari syariat yg ditetapkan.Remaja2 yg join tuh ada yg xbertudung..xsolat..dari macam2 latarbelakang..tapi kami xbuang mereka..Kami rapatkan diri dengan mereka...Dengar luahan hati mereka..Ajar mereka tentang Islam.Alhamdulillah cara ini sgt berkesan.Bila kami buat progran lepas tuh mereka dtg lagi dgn wajah baru...

Cara kelembutan ini kan di ajar oleh Nabi..Nabi tak berkasar dlm berdakwah..Kita sepatutnya mencontohi cara Nabi..Baru kita dapat mentarbiah org..Dan jgn lupa..Takkan lari gunung dikejar.. Tapi, kalau tak kejar pun, rasanya gunung tu memang takkan lari pun.. Cuma, sebelum kita sibuk nak kejar gunung tu, baik kita persiapkan diri kita dengan keimanan, ketakwaan dan keikhlasan yang sangat mantap.. Supaya kita dapat tawan gunung yang terbaik.. Dan yang paling penting ialah kita dapat menawan hati Pencipta gunung itu sendiri...

Gud luck para daie semua.Semoga Allah merahmati perjuangan kita.Selamat menambah amalan kita.Biarlah amalan kita pada akhir ramadhan ni melebihi hari2 biasa..Barakallah.. 















Thursday, 11 August 2011

Kesayanganmu...musuhmu

                                                        happy family<---insyaAllah..


''Wahai org2 yg beriman!Ssungguhnya di antra isteri2mu dan anak2mu ada yg menjadi musuh bagimu.maka berhati2lah kamu terhadap mereka.dan jika kamu maafkan dan santuni mereka maka Allah Maha Pengampun dan,Maha penyayang.Ssungguhnya hartamu dan anak2mu adalah cobaan bagimu,dan di sisi Allah pahala yg besar.(Q.S:64:14,15)

Hah...dup.dap.dup.dap hati as baca tafsir ni.Ishk..gerun tol..yewlah,kalu musuh tuh org kafir,mmg xkisah ah.kompem2 kita akan fight dowang.Ni family kita sendiri..sah2 lah kita love dowang byk2kan..

As pun belek ah kitab tafsir.nak tengok komen syeikh syeikh sal ayat nie..Owh,rupanya tafsir tuh berunsur teguran kpd kita.Sebab ramai remaja yg sebelum kawennya sgt rajin beribadah kpd Allah.Tak kurang jugak yg suka berjihad dlm menegakkan agama Allah di muka bumi ni.

Tapi apabila mereka melangkah ke alam perkahwinan..mereka berubah.Bukan berubah kpd org yg semakin dekat dgn Allah.Tapi semakin jauh..

Yewlah..isteri lawa,pandai menggoda lak tuh.cair meleleh2 lah kan kaum adam ni.Mulalah lupa tanggungjawabnya sbgai suami yg perlu mengajak isteri menjadi lebih baik..tup..tup dowang yg follow bini jadi lara...

Kadang2 adew suami yg nak gi masjid tapi sbb anak merengek xjadi gi masjid..huhu.Jadi disini suami isteri kena saling berusaha jadi yg lebih baik.saling melengkapi satu sama lain tuk jadi lebih baik.Berilah hak mereka,krn mereka berhak ke atas kita,cuma perlu berpada2..

Jadi kesimpulanya tok syeikh cakap..utamakan hak Allah.Baru utamakan hak family kita.Janganlah sbb kita syg mereka kita lupa hak Allah.Kahwin atau tak..cinta kita tuk Allah..kita xboleh menyintai makhluk lbh dr kita menyintai Allah...ingat tuh..

Ok lah...utk beberapa ketika as nak stop menulis jap..As dah nak final.So,kawan2 doa kan as ek..Semoga doa kowang semua mempermudahkan as jwb exam...sayang semua.Jangan nakal nakal...
























Wednesday, 10 August 2011

BISIKAN HATI

Langkahku sering tersilap
Kadang2 aku rebah tersungkur
Teresak-esak menangis sendiri
Kegelapan mula bermaharajalela di hati

Tiada tangan utk digapai
Tiada yg meringankan beban
Semua berlalu pergi tanpa belas kasihan
Tinggal aku terkulai sendiri

Saban hari berlalu dgn hiba
Aku kehilangan cahaya
Rasa jauh tak terkira
Saat cinta kabur dek air mata

Akhirnya helaian Quran ku selak
Ku ketemu surat cinta dariNya
Air mataku mengalir laju
Di sini cinta Agungku.

Ya Allah..
Ampuni sgala khilafku
Cinta palsu mengaburi mataku
Sehingga aku berpaling dr kasihMu yg hakiki

Pimpinlah langkahku
Tetapkanlah hatiku dgn agamaMu
Jauhilah aku dr lalai mengingatiMu
Jadikanlah rindu dan cintaku hanya utkMu.

Amen...

                                                                                                                             (u_u)--->i love u Allah
                                                                                                                                   ~asma 'atiqah~























Sunday, 7 August 2011

Siapa dia Dihati kita

Assalamualaikum..

Hah..zaman skg kan,perkataan kapel dah jadi benda biasa dlm masyarakat sekeliling kita.Bahkan kalu xdew kapel tuh mmg satu benda yg memalukan lah..betol x?


Pada pandangan as lah, sapew yg xterlibat dgn kapel2 ni mmg org yg hebat.Kenapa as ckp dia hebat?Sebab, dia dapat menjaga diri dan iman dia dari benda yg diharamkan Allah.Bukan ke Allah melarang kita mendekati zina.Kapel tuh nyata2 membawa kpd penzinaan.

Penah x kita berfikir sejenak...siapa 'dia' di hati kita?(dia-pasangan).Adakah kita syg dia sepenuh hati krn Allah atau kerana nafsu semata2?

Kalu betullah kita syg dia krn Allah,kita tak kan kapel dgn dia.Kita xkan ajak dia keluar.Kita xkan membawa dia ke lembah maksiat. Apabila kita menyayangi sseorang krn Allah,kita pasti merahsiakannya,krn kita nak jage diri kita dan dia dr menghampiri zina.Daripada di laknat Allah.Cukup sekadar Allah yg mengetahuinya.

Maka disini,nyata kpd golongan yg kapel itu mreka hny mengikut nafsu semata2.Maaf kalu as agak kasar dan tegas.As bincangkan gak bnd ni sbb as xnak kawan2 as lalai dr mengingati Allah..Sygkan lagi2 kalu kita dah belajar tentang Islam sejak kecil agi..

Ok,cuma kita tgok antara perkara yg berlaku bila kita kapel.

1-Apabila kita dah kapel ni,mulalah kita akan bhubung dgn tepon.Keluar dating.Belikan hadiah.Hah,semua yg kita buat tuh mesti gunakan duit kan?Duit tuh yg makayah kita bg buat kita belanja..Tapi kita xamanah.Kita guna duit tuh tuk benda lain.dah lah xamanh,menipu pastu membazir pulak tuh.ishk..ishk..

2-Kalu dah keluar dating tuh,mulalah nak pegang situ,nak cubitlah,nak gurau2 lah..Lame2,bila dah biasa sentuh gitu,syaitan pon bisik,ala buat jew lebih2 natikan kau nak kawen dgn dia...haaaaaaaaah,kita pom follow lah..Tuh yg adew kes anak luar nikah lah apew lah.

3-Apabila kita gaduh dgn pasangan kita,mulalah bertonggeng kat atas katil tuh..nangis2.xnak makan.nangis jew..Smp abaikan kesihatan,pelajaran n amal ibadah.Elok tak semua tuh?Allah bg kita pinjam badan ni,suke2 kita jew nak sakiti...

As bg tiga contoh tuh jew..sbb byk sgt keburukan kapel ni.As tahu,bukan senang nak buang semua tuh,sbb cinta tuh satu fitrah.Tapi biarlah cinta kita kpd org yg diredai Allah.yg dah halal bg kita.Kalu kita kenali pasangan kita tol2,mst kita xrasa nak kapel dgn dia.Dahlah dpt dosa,dia tuh bukan syg kita betul2 pun.
Kebanyakan pompuan cantik tak kan setia dgn pasanagn dia.Kebanyakan laki akan mementingkan dunia dia berbanding kita,Dia akan pentingkan kawan2,kerja.sbb dia anggap pasangan dia ni bukan tanggungjawab dia agi.So,utk apew kita bazirkan segala2nya tuk org yg xhalal bg kita??Kalu xpercaya cuba tanya kaji balik.

Dalam kehidupan ni mmg kita tak boleh lari dr buat silap.Tapi kita sbgai hamba kena selalu bertaubat dan memohon keampunan dr Allah.Allah akan menerima taubat hambanya..Cinta yg hakiki dan abadi adalah cinta Allah..belajarlah menyintai Allah sepenuh hati,luahkan segala rindu dan masalah kita setiap kali doa.Allah sgt menyayangi hambanya..Dia xpenah lupakan kita.Dia selalu ada dgn kita.Dia segala2nya.....

(^_^)<---Selamat Berbuka semua...


















Saturday, 6 August 2011

FOR THE PERSON THAT I LOVE .

Sesuatu yang menurutmu baik untukmu, belum tentu baik menurut Allah untukmu.
Dan sesuatu yang menurutmu buruk bagimu, belum tentu buruk menurut Allah bagimu”.
“Wahai Allah, aku meminta kepada-Mu kecintaan kepada-Mu, Kecintaan kepada orang yang mencintaimu, serta aku meminta amalan yang dapat mengantarkan aku kepada cinta-Mu.”


“Kerana Aku Mencintaimu”
Kerana aku mencintaimu, maka aku ingin menjagamu
Kerana aku mencintaimu, aku tak ingin terlalu dekat denganmu
Kerana aku mencintaimu, aku tak ingin menyakitimu
Kerana cintaku padamu,
Tak akan ku biarkan cermin hatimu menjadi suram
Tak akan ku biarkan telaga jiwamu menjadi keruh
Tak akan ku biarkan perisai qalbumu menjadi retak, bahkan pecah

Kerana cinta ini,
Ku tak ingin mengusik ketenteraman batinmu,
Ku tak ingin mempesonakan mu,
Ku tak ingin membuatmu simpati dan kagum,
Atau pun menaruh harap padaku.
Maka biarlah……
Aku bersikap tegas padamu,
Biarlah aku seolah acuh tak memperhatikanmu,
Biarkan aku bersikap dingin,
Tidak mengapa kau tidak menyukai aku,
Bahkan membenciku sekali pun, tidak masalah bagiku….
Semua itu kerana aku mencintaimu,
Demi keselamatanmu,
Demi kemuliaanmu.

Sebab…
Ada kekasih yang membuktikan cintanya dengan jutaan kalimat pujian dan rayuan….
Ada pula dengan sikap nan penuh kasih..
Tidak sedikit dengan pengorbanan yang meluluh lantakkan harga diri..
Ada pula dengan berkorban tenaga dan harta…..
Namun bagiku… Aku mecintai mu dengan menundukkan wajahku pada mu,
bukan karena ku ingin berpaling darimu,
tetapi kerana ku ingin menjaga pandanganmu dari panahan iblis..
Ku mecintaimu dengan tidak melemah lembutkan suaraku padamu,
bukan kerana aku ingin menyakitimu,
namun kerana aku ingin menjaga hatimu dari bisikan syaitan yang menipu..
Ku mencintaimu dengan menjauh darimu,



bukan keran ku membencimu….
Namun kerana ku ingin menjaga mu dari khalwat yang menjebak..
Ku mencintaimu dengan menjaga diri mu dan diriku…..
Menjaga kesucianmu dan kesucianku…..
Menjaga kehormatanmu dan kehormatanku…..
Menjaga kejernihan hatimu dan hatiku….
Cinta.. Tak mengapa saat ini kita jauh,
kerana kelak Allah yang akan menyatukan kita dalam ikatan sucinya…..
Kerana itu jauh lebih bererti.. Jauh lebih abadi..
Kerana ku yakin… Janji Allah adalah pasti, lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik..
Seperti inilah ku mencintaimu….. Dengan menjaga kesucian diri,  jiwa dan hatiku….
Hanya untuk ku persembahkan pd mu kelak…..
Oleh Kerana itu cinta…. Jaga kesucian cintamu juga hanya untukku..
~ Ya Rabb… PadaMu ku curahkan cintaku padanya…..~~
.
==> Ya Allah Jagalah Cinta Ku Padanya.(Di amik dr akuislam.com)tp dia sinonim dgn kata hati as

Friday, 5 August 2011

RAMADHAN KAREM

Assalamualaikum..

Lame betul cik as xupdate belog nie.Banyak betol benda yg nak buat smp mmg xleh nak mgadap belog pom..
Sowie ek kowang tpaksa menahan rindu nak baca belog as.(as ckup lah jgn perasan)haha..ok2, as gurau jew.

Dikesempatan ni as nak ucapkan selamat menyambut Ramadhan Al-mubarak dan Selamat berpuasa.
Hope amalan baik kita diterima Allah s.w.t.Kawan2 jgn lupa baca Quran byk2 taw.Bangun awal sikit time nak sahur tuh bia boleh solat sunat jap.Apa salahnya kan sebelum sahur tuh kita solat sunat dlu,tanda syukur kita kpd Allah yg xpnah putus bg nikmat kat kita.

As xnak bebel byk2 sal puasa ni sbb kita boleh baca semua kat artikel2 laen.Sama2 kita muhasabah diri yew.Bialah 1syawal nati menjadi satu kelahiran baru bg kita.Jadi org yg lebih baik dari semalam.jOm sucikan diri....Allah sentiasa ada dan maha pengampun..(6_6)

Maaf kalu as adew salah silap yew...







Thursday, 28 July 2011

Redhakah kita?

Assalamualikum..selamat petang semua.Ini edisi mengintai jap ke dlm blog..huhu..


Tetiba di saat kebusyan yg melampau ni,timbul satu persoalan di benak fikiran as ni.."Redhakah kita dengan ketentuan Ilahi?"


Erm..mestilah secara umumnya semua akan jawab.Redha jew.Dah mmg Qada' Qadar di tangan Allah s.w.t.
As pun mula-mula jawab gitu.Tapi tbe2 as fikir balik..ishk.yekew aku ni redha jew dgn ketentuan Allah s.w.t.


As bg contoh ek..Kita tersekat di dlm kesesakan jalan raya...sedangkan kita nak cepat ni...Mesti masa tuh kita mengeluh,Ei...jem lah pulaaaaaaaak..xsukewnya!hah,btolkan?Sedangkan kita tahu,jem yg terjadi masew tuh semua ketentuan haaa...macam mana tuh iman kita saat tuh..Kita dah xredha tuh..


Ada jugak di sebut didalam Al-Quran,'Nikmat/kebaikan yang menimpa kamu itu,semuanya dari Allah.Musibah/keburukan itu dtgnya dari diri kamu sendiri"...Ok,perasan tak Allah menggunkan ayat menimpa di situ..Kenapa Allah guna nikmat yg menimpa?Awat,nikmat Allah tuh ada yg buruk kow?Sedangkan Allah tuh memiliki segalanya..Tiada cacat cela...


Nak taw tak napew?Ok,mcm ni...kita berbalik kpd contoh di atas.Jem tuh sbenarnya ada sbbnya..mungkin kalu Allah xwat jem tuh,kita dah pecut laju2 kan..mane tahu kat depan sanew kalu kita laju kita akan kemalangan.Hah,nampak x hikmah kat situ?Sesungguhnya aturan Allah tuh dah cantik dah,cuma manusia ni kadang2 dia merasakan ketentuan Allah tuh sbgai sesuatu yg tidak baik sedagkan Allah lebih tahu akan sesuatu itu...


Firman Allah dlm surah at-taghabun yg bermaksud:'' Tidak ada sesuatu musibah yg menimpa (seseorang)kecuali dgn izin Allah, dan barangsiapa yg beriman kpd Allah,nescaya Allah akan memberi petunjuk kpd hatinya.Dan Allah Maha Mengetahui sesuatu.(QS.64:11)

okew..tuh j..As dah nak siap gi kelas nie..Nati As bebel agi ek...Semoga tindakan kita membezakan kita dgn org kafir. (n_n)

Monday, 25 July 2011

{Membiarkan dirimu dibuai perasaan samalah seperti membenarkan diri dibuai oleh syaitan kerana syaitan suka kepada orang yang berkhayal. Menyedari kesalahan sendiri adalah lebih baik dari baik daripada menegur kesalahan yang dilakukan oleh orang lain tanpa menyedari kesalahan sendiri.}
assalamualaikum...
hah..perasan x..ada 2 point yg penting kat dalam ayat kat atas tuh?
erm...kowang xperasan k?Tgok betol2 lah..bukak mata bulat2..
hah,kan jelas..jumpakan jumpakan point2nya...
pandai kawan-kawan as ni..
jom kita buat hurain sikit..
* * * *   * * * *
# Membiarkan dirimu dibuai perasaan samalah seperti membenarkan diri dibuai oleh syaitan kerana syaitan suka kepada orang yang berkhayal.
Hah..perasan xkawan-kawan..Kita semua sama seperti yg diperkatakan di atas..kan kan?ecece..wat-wat muka xbersalah lak kowang..Bak kata ustaz as..xpyah hangpo semua nk buat muka sucilah..ngaku jew lah.(n_n).hihi..hah,ngaku pom.okew2,as pom gitu kdg2..yewlah kita hamba Allah yg lemah.Tak boleh lari dari kesilapankan.Lagi-lagi time ada masalah kew..mulalah naik atas katil,pelok bantal dan diam jew..(err..berpengalaman jew as ni)
A'a..mmg gitu pom as nie..So,hari ni as asew nk berubah.Dah membuak-buak dah ni semangat nak berubah.Lagi-lagi pensyarah,kawan2 duk bg support..mmg xtahan lah.Asew cam nak jadi baik terus hari ni..huhu.Bukan apa,yewlah dr umur bapew lagi kita duk buat perangai mengelamun camni.Smp xbersemangatlah..give up lah.Apew yg kita dpt sebenarnya.Bila as duk muhasabah balik diri..buat apew lah aku duk nangis2,duk termenung pikir kan masalah.Bukan xleh pikir langsung,tapi bialah kita selesaikan dlm keadaan yg rasional.
Contoh,ada masalah dgn kawan..cuba bawak berbincang.Jangan serkap jarang j..tahu nak gaduh jew..xbest lah gitu.kan kan.Petua yang paling mujarab lak..Kita berdoa kat Allah..Mohon Allah permudahkan urusan.Kita kan MAHASISWA.So,tindakan kita bialah ade claaaaaaaaas sikit.Baru org tabik...
Kita fighting sama itu syaitan..jangan kasi dia menang buat kita lara dan lupa Allah.Kalu dia hasut kita cepat2 halau dia dgn ayat Quran.Tibai dia teruk2..Dush..dush..huhu
Menyedari kesalahan sendiri adalah lebih baik dari baik daripada menegur kesalahan yang dilakukan oleh orang lain tanpa menyedari kesalahan sendiri.
Ni yang Allah d sebut dlm Al-Quran yg bermaksud:"Mengapa kamu menyuruh org lain(mengerjakan)kebajikan sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri,padahal kamu membaca Kitab.Tidakkah kamu mengerti"(QS.2:44)
Hah...tengok tuh satu celaan dari Allah tuh kpd org yg bersikap camni.Janganlah main2 dengan kata2 Allah.
Malulah kan kawan2 kalu kita jadi gitu.Lagi-lagi kita ni org dalam bidang agama.Tak nak lah kan..Kita kena jadi contoh kat org lain.
Satu lagi dlm surah Al-munafiqun Allah de berfirman dlm ayat 9-11.Dalam ayat ni Allah bincangkan soal peranan org mukmin.Allah tegur org mukmin supaya tidak lalai dlm mengingati Allah dlm apa2 hal pun.Ayat last tuh Allah ckp manusia ni akan menyesal apabila dia dlm keadaan nazak.Allah tidak akan sama sekali kembalikan kita ke dunia utk bertaubat.
Ishk..ishk...nauzubillah.Tak nak lah jadi gitu..Baik kita berubah skg.Jadi hamba Allah yg soleh dan solehah.Lagi2 bulan sya'ban ni lah di alihnya nama yg akan ditarik nyawanya ke dlm buku malaikat maut.Mungkin nama kita dah tersenaraikan.Hope kita sempat lah bertaubatkan..Jom..jadi budak baik..Nati Allah dan masyarakat syg..
okewlah..nati as membebel lagi yew.As nak stadi nie..Syg semua kawan2 as..Jaga diri ek.(n_n)

Saturday, 23 July 2011


Tuhanku..
ketika hati ini  menangis, hanya Engkau sahaja yang tahu


Tuhanku..
Ketika mereka meninggalkan aku sendiri.
Ketika dunia tiada simpati, Kau tetap mendengar rintihanku.
PadaMu tempatku menagih kasih.
Ketenangan ku rasa mendekatiMu.
Syahdu malam tak terasa sunyi


Tuhanku..
Ketika aku dalam kepayahan, dalam kesendirian dihimpit cubaan.
Kau beri aku kesabaran, pengalaman mengajar erti kematangan.
Lantas Kau membuka pintu hatiku, untuk memberi kemaafan.
Pada mereka yang pernah melupakanku


Tuhanku..
Ketika aku buntu.
Kau berikan aku kekuatan, kau tunjukkan aku jalan.
Kau tak biarkan aku sendirian


Tuhanku..
Yang Maha Pengasih, Rahmatmu tak terkira.
Syukurku melangit pun tak tercapai.
Sungguh aku merasa berdosa kerana dulu sering lalai.
Semoga penyesalanku Kau terima.

Terima Kasih Allah kerana sesalu mendengar rintihanku..

Friday, 22 July 2011

FORUM PERDANA::Peranan Mahasiswa dlm Berdakwah






*Kenapa kita berdakwah?


Makna etimologis Dakwah dapat dilihat dari kata dakwah dalam Al-Quran yang memiliki banyak arti, antra lain :


  • Menyampaikan dan menjelaskan (lihat QS Fushilat:24, Yusuf : 108 dll)
  • Berdo’a dan berharap (lihat QS Al-A’raf : 55)
  • Mengajak dan mengundang (lihat QS Yusuf : 33)


Para ulama dan pemikir muslim memberi makna dakwah secara terminologis dengan definisi yang variatif seperti :

Ibnu Taimiyah : "Dakwah ke jalan Allah adalah dakwah untuk beriman kepada Allah dan kepada apa yang dibawa nabi Muhammad SAW, yang mencakup keyakinan kepada rukun iman dan rukun Islam (Lihat Al Fatawa al-Kubro 15/158, cet 1, Mathobi’al-Riyadh)


Maka dengan memahani definisi dakwah di sini sendiri dengan jelasnya kita tahu kenapa kita perlu berdakwah.

*Cara mula berdakwah
Dakwah  bermula dari diri kita sendiri.Apabila kali pertama kita melafazkan syahadah dr situ kita perlu n seharusnya memulakan dakwah ke atas diri kita mengikut segala perintah Allah dan meninggalkan laranganNya.

Contoh di sini: Solat 5 waktu. Di sini kita secara jelasnya perlu mentarbiyah diri kita untuk solat mengikut masa yg ditetapkan oleh Allah s.w.t kerana Allah menetapkan waktu solat untuk mentarbiyah kita.

Seperti yg kita tahu,Srikandi islam iaitu Sumayyah r.a,beliau antara golongan awal yg memeluk islam.Beliau tidak sempat berhijrah bahkan tidak sempat berpuasa.Tapi hanya dengan melafazkan syahadah sekaligus teguh imannya sehingga menjadi syuhada'.

Pada awal penyebaran Islam juga Nabi hanya menyuruh org Islam pergi kerumah2 dan mengajar mereka bersyahadah shj..Itulah permulaan dakwah..

*Peranan Mahasiswa
GELARAN:
sek ren:Murid
sek men:Pelajar
Universiti:MAHAsiswa

Kenapa kita digelar MAHAsiswa apabila berada di peringkat kampus? Ini kerana MAHA merupakan satu pengiktirafan masyarakat kpd kelompok kampus.Sebenarnya apabila kita digelar MAHAsiswa,batang tubuh kita  di amanah untuk menyebarkan ilmu yg kita pelajari.

Sebagai MAHAsiswa kita seharusnya menjadikan Ali r.a sebagai idola dlm memartabatkan Islam.Ali seorang remaja yg tidak pernah gentar dlm mendokong perjuagan Nabi s.a.w.Ini kerana di dlm hatinya yakin dan pasti dengan janji Allah .Susuk tubuh ini sentiasa sedar bahawa menjadi  tugas remaja untuk menyebarkan dakwah krn remaja merupakan tunggak negara.Adakah kesedaran kita spt ALi??

Seharusnya di dalam jiwa MAHAsiswa perlu ada::
1-Rasa tanggungjawab untuk keluar berjuang.
2-Memberi kerisauan kpd remaja yg bersifat lengat(tiada perasaan risau tntg keadaan agama yg runcing)
3-Mengharapkan perubahan pd kawan2.
4-Sentiasa berusaha utk menambahkan iman dan ilmu.
5-Mementingkan Islam berbanding hawa nafsu.

*Dakwah tarbiyah
 Sesungguhnya manusia adalah maksiat.Maksiat di sini bermaksud manusia sgt senang terjerumus ke dlm lembah maksiat apabila tidak teguhnya iman.Di dalam Quran ada menyebut manusia sentiasa di dlm kerugian.Syaitan sentiasa membisik ke dlm hati mereka.Hati mereka sentiasa berbolak balik.

Maka di sini jelas yg tarbiyah merupakan kewajipan kpd kita.

Namun begitu,pada zaman ini ramai mahasiswa yg tidak sedar akan pentingnya tarbiyah dan dakwah.
Contohnya:sedekah~senyuman dan salam.Benda sesenang ini pun sukar utk di amalkan.Dan kita dpt lihat sendiri zaman kejatuhan islam dlu krn dgn mudahnya remaja menjual agama mereka.

Apa yang dapat membuat hati kita kuat:
1-Usrah menguatkan ukhwah.
2-Baca Al-Quran dan fahami maknanya dpt menambahkan iman.
3-Mengikut sunah dpt mengasuh diri istiqamah.
4-Kuatkan akidah dan ibadah.

Tarbiyah kehidupan kita dengan sentiasa berada dlm saf2 org soleh.Tidak putus dr di bimbing oleh da'i dan murabi yg dapat bimbing jiwa kita.

Tarbiyah membuka lorong2 taubat,lorong2 bahagia,lorong2 menuju keredaan Allah dan memudahkan langkah kita dlm mencari kasih syg Allah.

p/s:Joinlah pertubuhan2 islam.Jgn bataskan diri kita dgn kuliah semata2.Di pundak bahu kita terletaknya harapan dan amanah sppy kita menjaga agama.Dan apabila memiliki ilmu,sebarkanlah.

~sowie sgt2 seandainya ayat di atas sukar di fahami n lintang pukang sikit.As kurang sihat sikit masew tulis benda ni semua.Doakan as sihat yew semua.(=_=)