Thursday 1 December 2011

:: Menjadi Intelek dgn Bahasa Arab ::




Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah..act tajuk ni di kemukakan oleh ustazah Nur Faizah dlm kelas td.Kelas tuh kelas b.Arab.so mukadimahnya ustzh tnya lah soalan ni.Mula2 ustazah suh cr ayat Quran yg menunjukkan kelebihan mempelajari b.Arab. Mestilah ayat yg biasa kita dengar ialah B.arab bahAsa Quran n bahasa ahli jannah... Hah,ni kami berjaya kuarkan 1 agi dalil Al-Quran yg bermaksud : ( Sesunggunhnya Kami menurunkan Al-Quran tuh dalam bahasa arab menjadikan kamu org yg berfikir) 
Alhamdulillah..betapa hebatnya kuasa Allah.Dengan ayat ni sahaja,kami berjaya jumpa byk sgt faedahnya..Cuba kita tanya pada diri kita. Kenapa Allah guna perkataan berfikir di situ.Bukan mendengar.Melihat...~berfikir sejenak..

Haaa...kawan2 as semua. Kat entry ni,as nak share hasil muzakarah kitowang td tentang faedah n penggunaan perkataaan berfikir di situ... --->

1- Yang paling utama,kita semua tahu yg dalam Al-Quran ni terdapat bermilion2 rahsia n ilmu Allah  kat dlm tuh..smp skg byk agi bnd yg xdapat di cungkil dr Al-Quran. Betul kan??? So,tuk mencungkil rahsia2 tuh kita kna belajar b.Arab.Walaupun kita xmampu cungkil semuanya tp kita kena terus2an mencubanya...Sebab dgn memahami Al-Quran lah kita dapat hidayah dan sentiasa berada di landasan yg betul.

2- Selain itu juga b.Arab ni xmacam bahasa lain. Kalu kita belajar semua bahasa..Bahasa Arab lah paling susah..krn dlmnya terdapat pelbagai kaedah. Bahasa arab mempunyai cara olahan ayat yg pelbagai,balaghah,sastera  dan byk agi kaedah2 yg kita xkan jumpa dlm bahasa lain.

3- B.Arab juga di gelar sebagai ishtiqoq iaitu beranak pinak.Kalu kita belajar Nahu sorofnya kita dpt tengok sepatah perkataan boleh di olah dlm pelbagai bentuk...merujuk kpd pelbagai jenis org dan keadaan. Perkataaan arab jugak mempunyai byk perkataan seerti berbanding bahasa lain..Ini menjadikan kita mengasah akal kita tuk mengingati setiap perkataan seerti tuh..So,lagi byk kita guna akal kita..kita akan agi bijak...kan kan kan?

4-  B.Arab merupakan seni yg paling indah..Haaa...klu kowang sekolah agama dlu mesti kowang belajar khat..Best kan madah tuh..Dah lah tulisan yg di hasilkan dari khat tuh sgt lah cantik..ya Allah..Indah sungguh..Smp di jadikan kaligrafi dan sebagainya. Memang macam2 bentuk..Kita tengok lah sendiri.Mane ada tulisan yg bersambung selain dr b.Arab...

5-  Lagi pom..byk buku2 yg di tulis b.Arab..Kalu kita xpaham b.Arab camne kita nak baca kitab2 tuh kan..betul x...betul x.

6- Ramai para pengkaji bahasa mengatakan bhasa Arab merupakan Kunci BAhasa..kerana untuk senang memahami bahasa2 yg lain perlulah mahir dlm bahasa arab.

7- Cara pendidikan dan kajian saintis jgk mengatakan tuk mengasah IQ dan mendidik kanak2 cara yg terbaik adalah mengajar mereka menulis dari kanan ke kiri.Dalam Islam pun kita kena guna sebela kanan kan..Tulisan arab kan dari kanan k kiri...erm..klu nak asah bakat kita..byk2 lah menulis b.Arab.nak agi bagus bykkan tulis ayat Quran.

8- Yang terakhir..Ingatlah..Al-Quran ni sebagai syifa' dan dpt merawat jiwa kita. Ramai org yg mengalami masalah jiwa di rawat dgn ayat2 Al-Quran..  dan hasilnya ramai yg sembuh n jumpa sinar Islam...Alhamdulillah..

Tuh j lah tuk entry kali ni..As nk kena stadi lak..take care semua...Ingat,jadi lah manusia yg sentiasa bersyukur...

No comments:

Post a Comment