Wednesday 6 June 2012

Cerdik Pandai yang Membinasakan

Terkadang..kita tidak bhenti mengejar ilmu..mencari dan terus meneroka semua yang mampu kita pelajari.Semakin deras arus zaman mengalir..semakin kita mengorak langkah selaju- lajunya supaya kita tak ketinggalan..sebab kita xboleh berhenti dr mencari dan mempelajari ilmu Allah..


Bila kita sudah berjaya mendapatkan pelbagai sijil dan anugerah dengan cemerlang sehingga kita bisa mematahkan hujah2 masyarakat.Kita semakin gah dan yakin pada diri..Kita berjalan tanpa rasa segan silu lagi.Kita semakin yakin pada diri kemana saja kaki ini melangkah,kita takkan tersesat.


Tanpa kita sedar..kita mula melihat manusia di sekeliling sebagai cebisan2 kecil yang mengganggu laluan. Sehingga pandangan kita semakin kabur untuk melihat debu2 kotor yang melekat di badan kita.Lidah yang dulu kelu sudah makin lancang melontar kata2 kesat dan hinaan kpd org2 yang rapat dengan kita.Mata yang dulu basah dengan rasa hormat,sudah semakin keruh dengan pandangan hina kita kpd mereka yag tak mempunyai sijil dan anugerah seperti kita miliki.


Apa yang paling mengecewakan...kita dah mula letakkan Islam sekadar keperluan dalam hidup kita.Kita leka dengan arus dunia.Kita masih membalut diri dengan pakaian,tapi semakin lama,pakaian itu semakin jauh dari syariat.Kita bangga menghiasi hari2 kita dengan kawan2 yang nyata2 jauh dari Islam.Kita juga terus2an mengiyakan kata2 mereka yang memiliki sifat2 munafik..yang sudah terang2 membelakangkan Islam..


Umpatan dan cacian..menjadi perbualan dan pembasah bibir kita saban waktu.Solat jemaah dan ceramah agama menjadi keluhan bagi kita.Tanpa rasa bersalah kita mentertawakan mereka yang mahu berubah dan memakai pakaian yang mengikut syariat..


Ukhwah kita dengam masyarakat semakin longgar..semakin renggang..Kita sudah lupa bantuan mereka2 ini tidak mustahil akan diperlukan satu hari nati.Kita rela memekakkan telinga dengan nasihat2 hanya kerana kita ikutkan kata nafsu.Kita lupa yang semua yang kita sedang lakukan itu berlandaskan hasutan syaitan semata2..


Ini semua berlaku kerana keangkuhan kita saat bertutur~'aku pandai..untuk apa aku dengar kata2 mereka yang bodoh tuh'..tanpa kita sedari..ianya melekat dan menjadi titik hitam yang membaluti hati kita..membina tembok tembok halangan utk kita menju redha Allah..


Renung2kanlah...Lebih baik jadi org yang pandai tapi rendah diri daripada menjadi manusia pandai yang angkuh


No comments:

Post a Comment