Tuesday 18 October 2011

::keNapa seLalu Aku::




Assalamualaikum wbt..segala puji bagi Allah yg menciptakan kita dan yg sentiasa memberi rezeki kpd kita walau kita sering lupa untuk bersyukur padaNya..dan seluruh jiwa dan raga yg harus kita serahkan padaNya walau di mana kita berada krn cintaNya sejati dan suci.
As nak bkongsi input yg as dapat kat kawan- kawan hasil pembacaan as.Buku ni buku motivasi..Siyes mmg berkesan sgt topik yg diperbincangkan..nama buku tuh "sekolah kehidupan" by Habin Faisal bin Mohamed.So,siapa yg nak baca scara terperinci tuh leh beli skg selagi msh ade di pasaran. (haha cam as promoter lak)

Sahabat2 yg diredai Allah sekalian,hidup kita selalu dibelenggu soalan.. "kenapa selalu aku yg di timpa malang?...kenapa selalu aku di uji sebegini?"

Agak- agak lah kan napew ek semua tuh selalu terjadi kat kita..buntu kan kita duk fkirkan..Rasa cam dah bertahun2 kita hidup,tapi asyik benda sama je kita di uji..Erm..ni mesty ada sumtim wrong somewhere..Jom same2 kita renovate diri kita ni..xkan lah selama2nya nak hidup dgn dibelenggu masalah sama kan..

1- Hidup kita ni mmg Allah tetapkan dah kita akan di uji mengikut kemampuan kita.sekiranya kita berjaya mengharunginya..Kita akan di uji agi dgn perkara len sehingga akhir hayat kita.

2- Kita sedar tak setiap ujian yg kita hadapi tuh di beri Allah tuk mendidik kita menjadi lebih matang n perbetulkan kesilapan yg kita buat.Memang kita perlu belajar sepanjang masa.So,lapangkan dada dan buka minda kita.Nescaya kita akan bahagia dan berjaya!

3- Semua yg terjadi tuh mmg ditakdirkan tuk kita.Tapi kita kena ingat yg semua Allah tetapkan tuh bukan perkara yg sia- sia..Mesti semua yg berlaku ada hikmahnya yg tersendiri..Mungkin tak di tunjuk hari ni,bukan suatu masa nati,tanpa kita jangka tbe2 Allah anugerahkan sesuatu yg sgt bernilai kat kita.Betapa Allah syg kat kita..Bagi benda berharga scra surprise lak tuh... Syg Allah sgt2... (^_____^)

4- Haa..ape kata kita anggap ujian- ujian tuh sebagai satu cabaran tuk kita.Yewlah,mesti tak best hidup tanpa ujian..Mesti boringkan hidup biasa j..Macam hidup tak ada kerja mesti kita mati kutu xtaw nak buat apew kan.Haaa...mcm tuh jgak hidup kita.Kalu ase di suasana sama mesti tak ada saat bahagia dan saat pahit.Kalu asyik happy je mesti kita lalai dr mengingati Allah.Bla kita di uji gini,kita akan kembali kpd Allah,sbb hanya Allah yg dapat membantu kita.(Tapi seeloknya berhajat kpd Allah setiap masa)

5- Erm...ni satu agi masalah kita..Nak tahu kenapa?haaa...sbb kita selalu,"ishk..bila lah mak tuh nak berhenti bebel?Klu dia xmacam tuh,aku mst seorang anak yg baik".Astagfirullah..knp kita berfikir sbegitu.Mak kita tak kan bebel bnda yg sia-sia.Ni mesti kita yg salah.Jangan menunding jari kpd org len..tapi tunding jari kat diri sendri..Sbb kekurangan tuh dr diri kita.As xkata og lain xwat salah.Tapi kalu kita nak tunggu semua berubah..bnd tuh mustahil.Apa kata kita merubah diri kita dlu..menjadi lbh baik dr hari ni.Jangan tny apa yg org dpt bg kat kita.Tapi tny p yg kita dpt bagi kat org..

6- Kalau kita xnak masalah yg sama kita hadapi,Kita mesti kena muhasabah balik diri.Make over balik cara hidup kita ni.Mesti ada salah yg kita wat sampai asyik fail j..Allah lepas2 kan kita dgn ujian tuh sbb kita tak berubah agi.Masih di tokok yg sama..Kita tak belajar dr kesilapan.Mulai hari ni kalu tak nak jadi gitu lagi kita kena lah berubah..

Ok lah..as rasa tuh je kot buat masa ni.Buku tuh ada 5bahagian.Apa yg as terang kat atas tuh sikit sgt.Tapi as asew cukup lah tuh tuk as kongsi dgn kawan2 as..Ok lah..nak tido dah..Sayang semua..Be urself.yg paling penting..REDHA...ingat tuh yew syg..

No comments:

Post a Comment