Tuesday 23 August 2011

::Daie::

Assalamualaikum...apa khabar semua?waaah..dah lame cik as xupdate belog.Dah penuh dgn sarang labah2 ni.Tak pasal2 kena clean n clearkan dulu baru leh menulis.hihi..Dah..dah..jangan layan as mengarut.(Budak bahagia nak balik ke kampung)

Alhamdulillah..Tadi ada terawih perdana kat laman siswi..Asew gembira sebab dapat jumpa kawan2 seperjuangan..tp yg mengecewakan..beribu2 students..hanya sekelompok yg hadir.

Bukan as nak bukak aib..tapi nak kita sama2 fikir n alert sikit.Betapa ramai sahabat2 kampus kita yg masih hanyut dgn dunia.Even bulan ramadhan pun susah nak tengok mereka semua melakukan ibadah2.Apatah lagi bulan biasa.Bagi mereka cukuplah sekadar berpuasa..apa yg mereka dpt hanya lapar dan dahaga..Rugikan..Ramai dikalangan kita sekarang,nafsi-nafsi..Kalau nak beribadah..ibadah sorang-sorang..Biarkan je kawan2 bilik kita hanyut dgn arus masa...Sepatutnya kita sbagai daie mengajak mereka bersama-sama kita.

As tahu,bukan senang kita nak tarbiah orang.Tapi kita kena sentiasa berusaha dan jgn putus asa.Kita dapat tengok sini suasana kita sekarang...Ramai di kalangan para daie jauh dgn masyarakat.Bila berjalan hanya memberi salam dan tegur kalangan daie shj..Kenapa kita perlu membeza2kan..Sedangkan kita semua sama2 makhluk..Jahat atau baik itukan nilaian Allah.Allah yang tentukan..Kita sepatutnya berlapang dada dgn semua org.

As pernah bertanya kpd rakan2 as..Kenapa mereka jauh dgn daie..Kenapa mereka xpergi masjid dan majlis2 agama..Mereka ckp,kami tahu kami tak baik.Kalu kami pergi pun,mereka mesti pandang sinis kat kami.Macam kami ni jijik sgt.Tengoklah kalu jumpa tepi jalan,mesti jeling,satu senyuman pun tak bagi apatah lagi salam..

Hah..nampak tak para daie semua...Kita yang buang mereka..Kita kononnya nak salahkan mereka tak berubah,sedangkan diri kita dan cara kita dengan mereka bagaimana?Mereka sebenarnya perlu di tarbiah dgn lembut.Ajak mereka secara baik..Mereka mempunyai hati dan perasaan jugak..Bila kita guna kekasaran mesti mereka memberontak.Kadang2 mereka ni nak sgt jadi baik.nak sgt berubah,Tapi mereka takut..mereka takde tempat nak bergantung...Jadi kitalah bertanggungjawab nak bersama2 mereka mencari sinar Islam...insyaAllah.

Alhamdulillah..selama program2 nisa' yang as join ni,mereka banyak gunakan Touch and Hold..Mereka ajak adik2 dan remaja2 di luar sana join program.Program tuh ada banyak games,tapi xlari dari syariat yg ditetapkan.Remaja2 yg join tuh ada yg xbertudung..xsolat..dari macam2 latarbelakang..tapi kami xbuang mereka..Kami rapatkan diri dengan mereka...Dengar luahan hati mereka..Ajar mereka tentang Islam.Alhamdulillah cara ini sgt berkesan.Bila kami buat progran lepas tuh mereka dtg lagi dgn wajah baru...

Cara kelembutan ini kan di ajar oleh Nabi..Nabi tak berkasar dlm berdakwah..Kita sepatutnya mencontohi cara Nabi..Baru kita dapat mentarbiah org..Dan jgn lupa..Takkan lari gunung dikejar.. Tapi, kalau tak kejar pun, rasanya gunung tu memang takkan lari pun.. Cuma, sebelum kita sibuk nak kejar gunung tu, baik kita persiapkan diri kita dengan keimanan, ketakwaan dan keikhlasan yang sangat mantap.. Supaya kita dapat tawan gunung yang terbaik.. Dan yang paling penting ialah kita dapat menawan hati Pencipta gunung itu sendiri...

Gud luck para daie semua.Semoga Allah merahmati perjuangan kita.Selamat menambah amalan kita.Biarlah amalan kita pada akhir ramadhan ni melebihi hari2 biasa..Barakallah.. 















No comments:

Post a Comment