Sunday 7 August 2011

Siapa dia Dihati kita

Assalamualaikum..

Hah..zaman skg kan,perkataan kapel dah jadi benda biasa dlm masyarakat sekeliling kita.Bahkan kalu xdew kapel tuh mmg satu benda yg memalukan lah..betol x?


Pada pandangan as lah, sapew yg xterlibat dgn kapel2 ni mmg org yg hebat.Kenapa as ckp dia hebat?Sebab, dia dapat menjaga diri dan iman dia dari benda yg diharamkan Allah.Bukan ke Allah melarang kita mendekati zina.Kapel tuh nyata2 membawa kpd penzinaan.

Penah x kita berfikir sejenak...siapa 'dia' di hati kita?(dia-pasangan).Adakah kita syg dia sepenuh hati krn Allah atau kerana nafsu semata2?

Kalu betullah kita syg dia krn Allah,kita tak kan kapel dgn dia.Kita xkan ajak dia keluar.Kita xkan membawa dia ke lembah maksiat. Apabila kita menyayangi sseorang krn Allah,kita pasti merahsiakannya,krn kita nak jage diri kita dan dia dr menghampiri zina.Daripada di laknat Allah.Cukup sekadar Allah yg mengetahuinya.

Maka disini,nyata kpd golongan yg kapel itu mreka hny mengikut nafsu semata2.Maaf kalu as agak kasar dan tegas.As bincangkan gak bnd ni sbb as xnak kawan2 as lalai dr mengingati Allah..Sygkan lagi2 kalu kita dah belajar tentang Islam sejak kecil agi..

Ok,cuma kita tgok antara perkara yg berlaku bila kita kapel.

1-Apabila kita dah kapel ni,mulalah kita akan bhubung dgn tepon.Keluar dating.Belikan hadiah.Hah,semua yg kita buat tuh mesti gunakan duit kan?Duit tuh yg makayah kita bg buat kita belanja..Tapi kita xamanah.Kita guna duit tuh tuk benda lain.dah lah xamanh,menipu pastu membazir pulak tuh.ishk..ishk..

2-Kalu dah keluar dating tuh,mulalah nak pegang situ,nak cubitlah,nak gurau2 lah..Lame2,bila dah biasa sentuh gitu,syaitan pon bisik,ala buat jew lebih2 natikan kau nak kawen dgn dia...haaaaaaaaah,kita pom follow lah..Tuh yg adew kes anak luar nikah lah apew lah.

3-Apabila kita gaduh dgn pasangan kita,mulalah bertonggeng kat atas katil tuh..nangis2.xnak makan.nangis jew..Smp abaikan kesihatan,pelajaran n amal ibadah.Elok tak semua tuh?Allah bg kita pinjam badan ni,suke2 kita jew nak sakiti...

As bg tiga contoh tuh jew..sbb byk sgt keburukan kapel ni.As tahu,bukan senang nak buang semua tuh,sbb cinta tuh satu fitrah.Tapi biarlah cinta kita kpd org yg diredai Allah.yg dah halal bg kita.Kalu kita kenali pasangan kita tol2,mst kita xrasa nak kapel dgn dia.Dahlah dpt dosa,dia tuh bukan syg kita betul2 pun.
Kebanyakan pompuan cantik tak kan setia dgn pasanagn dia.Kebanyakan laki akan mementingkan dunia dia berbanding kita,Dia akan pentingkan kawan2,kerja.sbb dia anggap pasangan dia ni bukan tanggungjawab dia agi.So,utk apew kita bazirkan segala2nya tuk org yg xhalal bg kita??Kalu xpercaya cuba tanya kaji balik.

Dalam kehidupan ni mmg kita tak boleh lari dr buat silap.Tapi kita sbgai hamba kena selalu bertaubat dan memohon keampunan dr Allah.Allah akan menerima taubat hambanya..Cinta yg hakiki dan abadi adalah cinta Allah..belajarlah menyintai Allah sepenuh hati,luahkan segala rindu dan masalah kita setiap kali doa.Allah sgt menyayangi hambanya..Dia xpenah lupakan kita.Dia selalu ada dgn kita.Dia segala2nya.....

(^_^)<---Selamat Berbuka semua...


















No comments:

Post a Comment